Eksperter advarer: Folkeskolen er blevet opdelt i et Over- og Underdanmark.
AF Pernille Mainz
I Langeland Kommune får eleverne et karaktergennemsnit på 5,5 ved afgangsprøven i 9. klasse. I Lyngby-Taarbæk Kommune er snittet 8,1. Forskellen mellem gennemsnitskaraktererne svinger så markant fra kommune til kommune, at eksperterne slår alarm. »Vi har en polarisering, hvor de, der har de bedste job, klumper sig sammen i særlige områder omkring de store byer, og de, der har et dårligt uddannelsesniveau, bor i andre dele af landet. Det er en meget trist historie«, siger professor Niels Egelund fra Danmarks Pædagogiske Universitetsskole og tilføjer:
Skoler med et andet klientel
»På Langeland er uddannelsesniveauet meget lavt i forhold til Gentofte. Skolerne er ikke nødvendigvis bedre der, men de har et andet klientel«. Det er især kommunerne i udkantsområderne og i socialt belastede områder, der scorer lave karakterer, og forskellen mellem de laveste og højeste gennemsnit ser ud til at vokse, viser nye tal fra Undervisningsministeriets databank.
»Det her handler om forskelle i forældrenes baggrund, ligesom det er udtryk for, at børn fra ressourcestærke hjem kommer længere«, siger socialforsker Lars Benjaminsen fra Det Nationale Forskningscenter for Velfærd (SFI).
Ikke den største opbakning til børnenes skolegang.
En af de skoler, der har et lavt snit på 5,5 – mod et landsgennemsnit på 6,4 – er Vallekilde-Hørve Skole i Odsherred Kommune.
»Befolkningen her er generelt lavt uddannet, og vi har ikke det jobmarked, som tiltrækker højtuddannede. Det er en del af Danmark, hvor der primært er håndværksuddannende. Det betyder også, at der ikke altid er den største opbakning omkring børnenes skolegang«, siger skolens leder, Marianne Faatoft.
Den eneste løsning, Niels Egelund kan se, er »en retfærdig fordeling af ressourcer«:
»Men det er svært, fordi det er op til den enkelte kommune, hvad den vil tildele af ressourcer til skolerne«. Lars Benjaminsen fra SFI peger på mere blandede boligområder. »En mulighed er mere byggeri i de ressourcestærke områder, som lavindkomstgrupper har råd til at bo i. Et af de underliggende problemer er jo, at det ikke i særlig høj grad er lykkedes at blande de ressourcestærke og ressourcesvage befolkningsgrupper«, siger han.
Undervisningsminister Troels Lund Poulsen (V) har ikke ønsket at kommentere sagen.
Kilde Politiken.dk
Abonner på:
Kommentarer til indlægget (Atom)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar