søndag den 20. oktober 2013

P. A . F - principperne


AF: Claus Steffens

Pick A Few – Know A Lot

Princippet handler om at evaluere undervisningens effekt, dels på gruppen og dels på den enkelte. Det handler egentlig om variationer af stikprøver, hvor læreren udvælger særlige fokusområder for at afdække effekt og behov.

Det ligger i princippet, at undersøgelserne (stikprøverne) er af uformel, undervisningsnær karakter. Altså at eleven ikke oplever situationen som en prøvesituation med evt. medfølgende præstationsangst. Det er desuden tanken at evalueringen indgår som en del af undervisningen. Dette er af effektivitetshensyn, men også for at kunne give hurtig feedback og for at kunne intervenere inden forløbet (processen) er afsluttet, og eleven er mindre modtagelig for feedbacken.

P. A. F er et pragmatisk princip, der søger at tage højde for problemerne med at tests ofte kun afdækker overfladeviden og interview er meget lærerresursekrævende (tid). Det er til enhver tid vanskeligere at af dække dybdeviden – også med P. A. F. Prøver kan med fordel indgå i evalueringen. Det er dog tanken at udnytte hverdagssituationerne og ikke blot den for nogen belastende situation, som en prøve kan være. Det er så at sige ønskeligt at fange eleven med ”parraderne nede” i trygge situationer. Princippet bygger på, at det kooperative er at fortrække for det kompetitive. Dette er dog ikke en ægte modsætning, da det kompetitive element sikkert vil være tilstede uanset vores intentioner. Vi ønsker blot at lægge et lod i vægtskålen for det kooperative.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar